• Pijnlijke voet tijdens een lange wandeling?
  • Pijn in de schouder bij de jas aan trekken?

Shin Splints

Wat is shin splints?
De term shin splints wordt gebruikt om een aantal aandoeningen aan de schenen (shints) aan te duiden. Over het algemeen worden alle blessures aan het onderbeen tot de groep shin splints gerekend.

Symptomen
Shin splints is dus een breed uiteenlopend scala aan aandoeningen aan het gebied rond het scheenbeen. Over het algemeen voeren twee scheenbeenklachten de boventoon in de categorie shin splints:

Type 1:

  • stekende pijn vooral uitstralend vanuit het midden van uw scheenbeen. 
  • hoe erger de ontsteking, hoe scherper de pijn
  • drukken op deze plek is zeer pijnlijk
  • irritatie aan de binnenzijde van het scheenbeen
  • mogelijke zwelling en roodheid aan de binnenzijde van het scheenbeen of onder het scheenbeen 
  • hardlopen is niet mogelijk vanwege de pijn

Type 2:

  • een geïrriteerde buitenzijde van het scheenbeen. 
  • de pijn is met name aan de oppervlakte van uw scheenbeenspier.
  • scheenbeenspier kan hard aanvoelen

Naast deze twee types bestaan er nog vele andere, zeer specifieke scheenbeenaandoeningen die allemaal tot de groep shin splints worden gerekend. Bovenstaande shin splintsaandoeningen kenmerken zich door een irritatie aan de scheenbeenspieren. Ook het scheenbeen zelf kan echter de klos zijn. Een voorbeeld hiervan is een stressfractuur. Hierbij ontstaan allerlei zeer kleine scheurtjes in het scheenbeen, waardoor het bot broos wordt en sneller overbelast raakt. Indien één van bovenstaande types aanwezig is wacht dan niet te lang met het inschakelen van hulp aangezien de klachten dan kunnen verergeren en het herstel langer duurt!

Oorzaken shin splints
Shin splints wordt altijd veroorzaakt door overbelasting. Het scheenbeen is een kwetsbaar bot (voetballers dragen niet voor niets scheenbeschermers) dat maar al te gauw overbelast raakt. Hardlopers met een slechte looptechniek, verkeerd schoeisel of te snelle opbouw en teveel trainen en nog vele andere sporters riskeren shin splints wanneer ze hun scheenbeen niet genoeg rust gunnen. Shin splints komen voor bij allerlei mensen, maar bepaalde groepen lopen extra gevaar. Schaatsers en fietsers moeten ook voorzichtig omspringen met hun onderbenen, want in deze sporten is het aantal shin splintsgevallen relatief gezien erg hoog. Soldaten lopen veruit het hoogste risico op een shin splintsaandoening. De laarzen van soldaten zijn stevig en bieden goede steun, maar het onderbeen heeft weinig ruimte om te bewegen. Wie niet eerst een halfjaar of een jaar de schoenen rustig inloopt, vraagt om problemen. Veel jongeren moeten stoppen met hun legeropleiding vanwege een shin splintsaandoening.

Shin splints voorkomen
Shin splints is in principe eenvoudig te voorkomen. De sleutel tot maximale preventie van shin splints is een combinatie van de juiste trainingsmethode en goede doseringen rust. Door te trainen kunt u de scheenbeenspieren versterken en het risico op shin splints minimaliseren. Genoeg rust nemen verzekert u dat uw spieren van elke sportsessie volledig herstellen en dat de volgende training niet lijdt tot overbelasting.

Behandeling
Shin splints laat zich gelukkig niet al te ingewikkeld behandelen, in tegenstelling tot andere sportblessures. Vaak is voldoende rust (soms wél 4 tot 6 weken) in combinatie met regelmatig koelen met ijs al een oplossing. Extra aandacht voor schoeisel bij wandelaars en sporters is belangrijk. U bent niet de eerste bij wie slechte of versleten (sport-) schoenen leiden tot een blessure.

Shin splints en shockwave
Bij sommige mensen kan shin splints maar niet worden verholpen. Bij anderen steekt de aandoening spoedig na de behandeling de kop weer op. Herkent u zichzelf in die omschrijving? Dan heeft u wellicht baat bij shockwavetherapie. Tijdens de intake wordt een anamnese afgenomen, een lichamelijk onderzoek en een echografisch onderzoek verricht om uw scheenbeen klacht goed in beeld te krijgen. Na het stellen van de juiste diagnose wordt samen met u een behandelplan besproken. Indien shockwave geschikt is voor uw klacht zal het behandelplan bestaan uit 4 tot 6 sessies shockwave, eens per week. Na de laatste sessie wordt wederom een echografisch onderzoek verricht om de voortgang van de behandeling inzichtelijk te maken. Tevens wordt er ook ondersteunende fysiotherapie aangeboden in de vorm van oefeningen en tapen. Hardlopers krijgen van ons een op de klacht aangepast hardloopschema. Mogelijk geven wij ook het advies om een (sport-) podotherapeut te consulteren.

AANMELDEN

 

0548-615889

Aub bellen tussen 8.00 -17.00 uur 

AANMELDEN

OPENINGSTIJDEN

 

Maandag 7.30 - 20.00 uur
Dinsdag 7.30 - 20.00 uur
Woensdag 7.30 - 20.00 uur
Donderdag 7.30 - 18.00 uur
Vrijdag 7.30 - 18.00 uur
Zaterdag 9.00 - 12.00 uur

Nieuws

Het einde van het jaar is een goed moment om uw...
Dinsdag 19 december verzorgt Ekelenkamp Verzekering...
Het einde van het jaar is in zicht. Dit is ook de tijd...
Locatie Nijverdal: Godfried Bomansstraat 32 | 7442 TH Nijverdal | 0548-615889 | AGB code: 04-024359 | KvK: 56735421 | fysiotherapie@zorgsaamnijverdal.nl
Locatie Hellendoorn: Koemaste 2C | 7447 AV | Hellendoorn | 0548-615889
 
Design: sanderontwerpen.nl