Wij maken gebruik van cookies

Door gebruik te maken van onze website ga je akkoord met onze cookies. Voor meer informatie kun je kijken bij ons cookie- en privacybeleid.

Ik begrijp het

9 oktober 2018

Herfst? Helaas we zien weer veel liesblessures…

Tijdens de herfst zien we, met name bij voetballers, helaas weer meer liesblessures. Dit is niet alleen bij amateur voetballers het geval maar ook bij de profvoetballers… denk aan Robben, Messi en vele anderen.

Hoe vaak komt een liesblessure voor?
Liesblessures komen bij veel sporten voor. Bij veldsporten, zoals voetbal en hockey, zit de liesblessure in de top 3 meest voorkomende blessures. In ongeveer 1/3e van de gevallen treedt een liesblessure acuut op. Er ontstaat dan bij een explosieve beweging, vaak bij het trappen van een bal, het wenden, keren of sprinten, ineens pijn. De locatie van de pijn varieert, afhankelijk van welke spier is aangedaan. In 2/3 van gevallen treedt een liesblessure sluimerend op. Als gevolg van te veel belasting voor de lies ontstaat er geleidelijk aan pijn. In het begin is de pijn vaak alleen aanwezig bij aanvang van het sporten of na afloop. Wanneer de liesblessure erger wordt, wordt de pijn tijdens en na het sporten ook heviger. Als de pijn te heftig wordt, dan wordt je gedwongen om te stoppen met sporten.

Liesblessure
Een liesblessure geeft eigenlijk alleen aan dat je liespijn hebt. De liesregio zit aan de voorkant en binnenkant van je bovenbeen, je schaamstreek en je onderbuik. In de onderbuik zitten je verschillende buikspieren en je lieskanaal. Aan de binnenzijde van je bovenbeen zitten de adductorenspieren die je been naar binnen bewegen.

Hoe kan de blessure vastgesteld worden door een fysiotherapeut?
Een liesblessure kan in de meeste gevallen worden vastgesteld door middel van anamnese, oftewel het stellen van vragen aan de sporter en lichamelijk onderzoek. Door te voelen aan de verschillende spieren, het testen van de spierkracht en het rekken van de spieren kunnen de vaak aangedane spieren allemaal worden getest. Ook wordt er gekeken naar de beweeglijkheid van je heupgewricht.
Slechts als er twijfel is over het soort blessure of een vermoeden van een andere soort liesblessure, wordt er door ons ook een echo gemaakt.

Wat draagt bij dat je een liesblessure oploopt?
Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de volgende factoren een verhoogd risico geven op het ontstaan van een liesblessure:
– Een eerdere liesblessure. Daarom is een goede revalidatie van een liesblessure heel belangrijk.
– Sporten op hoog niveau
– Verminderde kracht van de adductorenspieren in de lies
– Minder goede voorbereiding op het competitieseizoen

De revalidatie van de meest voorkomende liesblessures bestaat meestal uit de volgende elementen:
– trainingsaanpassingen
– oefeningen
– loophervatting (bij veldsporters of loopsporters)
– fysiotherapeutische behandeling

Criteria sporthervatting
Voordat je weer gaat sporten in wedstrijdverband is het belangrijk dat je er klaar voor bent. Je spierkracht moet weer optimaal zijn, het is belangrijk dat je lies weer goed aanvoelt en dat je vertrouwen hebt in je lies. Normaal gesproken zou je 3 keer een normale training moeten doen, die op het normale niveau is zonder dat je liesblessure erger wordt, voordat je weer aan wedstrijden begint. Raadpleeg je (sport-)fysiotherapeut als je twijfelt over je hervatting.

Preventief:
Knapman compressie broekje
Sinds dit seizoen verkopen we bij ZorgSaam Lopers Company in Hellendoorn Knapman liesbroekjes, vergelijkbaar met een slidingbroekje die je onder je voetbalbroekje draagt. Deze broekjes worden door fysiotherapeuten aanbevolen en vele profvoetballers dragen ook dit merk. Deze compressie broekjes zijn speciaal ontworpen voor voetballers om lies- en hamstringblessures te voorkomen. De broekjes zijn in de kleuren van de verschillende voetbalverenigingen te koop, zowel voor dames als heren.
Kracht en warming-up
Ook is een verminderde spierkracht van je adductoren/ abductoren en romp spieren een belangrijke risicofactor voor het ontwikkelen van liesblessures. Zorg dat je goed je romp en heup spieren goed sterk houdt. Als laatste is ook een goede warming-up van groot belang. Ga nooit zomaar sprinten en schieten op goal zonder dat je spieren goed warm zijn.

Conclusie
Blijf niet te lang doorlopen met een liesblessure, want deze gaat in veel gevallen niet vanzelf over! Laat op tijd de juiste diagnose stellen, door middel van gerichte oefeningen en behandeling kan erger worden voorkomen! Heb jij een liesklachten en wil je deze laten onderzoeken of behandelen bij ons in de praktijk? Bel dan met 0548-615889

Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×