Wij maken gebruik van cookies

Door gebruik te maken van onze website ga je akkoord met onze cookies. Voor meer informatie kun je kijken bij ons cookie- en privacybeleid.

Ik begrijp het
Maak nu online een afspraak

2 september 2020

Je voeding in balans

De basis voor een gezond leefpatroon is kiezen voor de juiste voeding. Voedzaam eten zorgt ervoor dat je meer energie hebt, je fitter voelt en beter in je vel zit. En dat willen we natuurlijk allemaal! In de praktijk blijkt het voor veel mensen  lastig om een gezond voedingspatroon structureel vol te houden. De verschillende meningen en adviezen van voeding goeroes maken het daarnaast erg onduidelijk wat je nou juist wèl of juist níet moet eten. Er ontstaan steeds weer nieuwe hypes en er wordt te veel in gegaan op details. Volgens onze ‘inhouse’ diëtiste Jorien Brinkers is nuance heel belangrijk. Ze geeft makkelijk toepasbare adviezen voor een gezonde basisvoeding om op deze manier nog beter voor jezelf te zorgen.

Eet jij wel voldoende groente?

In Nederland eet bijna iedereen structureel te weinig groente, terwijl de inname van groente zó ontzettend belangrijk is. Ze bevatten veel vezels, vitamines en mineralen. Tijdens het avondeten je halve bord bedekken met groente is heel verstandig maar voor sommigen ook een te grote verandering. Kies er dan voor om deze groente (250 gram) te verspreiden over de dag. Voeg bijvoorbeeld groente toe aan je lunch en plan gezonde snackmomenten in. Dat inplannen klinkt misschien vreemd, maar een beetje voorbereiding zorgt er wel voor dat je altijd iets gezonds bij je hebt. Neem een bakje gesneden groente, zoals snoeptomaatjes of schijfjes komkommer, mee naar je werk. Kruip je ’s avonds lekker voor de tv, kies dan voor een stukje fruit of gesneden paprika i.p.v. een verleidelijke ongezonde snack.

Eet verse producten en vermijd suiker

We eten met z’n allen te veel suiker, vindt ook de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Het kan je glimlach behoorlijk verpesten en het is bovendien een enorme dikmaker. Vloeibare suiker is funest en door drankjes met suiker definitief te skippen, heb je de eerste stap naar een gezonde voedingspatroon al gezet. Wat vooral belangrijk is, is om zoveel mogelijk ‘pure’ en verse producten te gebruiken. Aan de pakjes en zakjes die in de supermarkt verkocht worden, worden namelijk veel extra’s toegevoegd zoals smaakversterkers, zout en suiker. Maak bijvoorbeeld een pastasaus eenvoudig zelf met gezeefde tomaten in combinatie met tomatenblokjes en voeg hier verse kruiden aan toe.

Drink nòg meer

Dit klinkt als een uitnodiging om vaker een flesje wijn open te trekken maar niets is minder waar. Het advies is: drink nog meer water. Hoewel water vaak niet wordt gezien als een voedingsstof, is het onmisbaar voor ons lichaam. We bestaan namelijk voor 60% uit water. Water zorgt daarnaast voor een voller gevoel, waardoor je minder snel honger krijgt. We kennen allemaal het advies van de gezondheidsraad om 1,5 tot 2 liter vocht per dag te drinken, maar wist je dat hier àlle vocht onder valt? Bijvoorbeeld ook een kopje thee of het glaasje melk bij het ontbijt? Praktisch gezien zou je 8 glazen vocht per dag moeten drinken, waarbij het belangrijk is om zwarte koffie tot een maximum van 4 kopjes te beperken. Deze warme drank verlaagt namelijk het risico op hart en vaatziekten maar dit voordeel neemt ook weer af bij 4 kopjes of meer per dag.

Maak het je zelf wat makkelijker

Ga nooit naar de supermarkt zonder boodschappenlijstje en al helemaal niet met een lege maag. Je hebt geen overzicht wat er gehaald moet worden en raakt te makkelijk in de verleiding om vulling i.p.v. voeding te halen. Heb je weinig tijd, maak dan een standaard boodschappenlijstje die je wekelijks aanvult met extra’s of bestel je boodschappen online. Bepaal vooraf wat je die week wilt gaan koken, zodat je alle boodschappen alvast in huis hebt. Zorg ervoor dat je altijd wat maaltijden in de vriezer hebt, zodat je op drukke dagen voorkomt dat je voor een ‘snelle’ hap gaat. Vries bijvoorbeeld een gezonde nasi in. Deze kun je zowel koud als warm op een geschikt moment opeten. Zorg er in ieder geval voor dat er een positieve sfeer heerst rondom eten. Genietmomentjes mogen, maar maak bewuste keuzes!

De tips van onze specialist op een rij: 

  • Eet 250 gram groente en 2 stuks fruit per dag
  • Eet zo min mogelijk suiker en andere snelle koolhydraten
  • Eet vers en onbewerkt (geen pakjes of zakjes)
  • Eet drie volwaardige maaltijden per dag en zo min mogelijk tussendoortjes
  • Drink voldoende water (1,5 tot 2 liter),
  • Drink maximaal 4 kopjes koffie en/of thee
  • Eet onverzadigde vetten zoals noten en olijfolie
  • Eet veel plantaardig en dierlijke producten met mate
  • Rook niet, gebruik geen drugs en drink zo min mogelijk alcohol
  • Stop met calorieën tellen

Voeding is altijd advies op maat. Wat voor de één geldt, hoeft voor de ander niet te werken. Jorien Brinkers is (sport)diëtist bij ZorgSaam en aanwezig op maandag, dinsdag, woensdag en vrijdag in onze praktijk in Hellendoorn en Nijverdal. Als diëtist denkt zij met je mee om je doelen te behalen. Of dit nu fit worden, afvallen of beter presteren is, samen met jou wordt er gekeken welke aanpassingen nodig (en haalbaar!) zijn om jouw persoonlijke doel te behalen. Wil je weten wat jouw voedingsadvies op maat is? Maak dan telefonisch of per mail een afspraak met onze voedingsexpert Jorien.
E-mailadres: [email protected]
Telefoonnummer: 053 – 2032143

 

Het leefstijlroer
Dit blog maakt onderdeel uit van het Leefstijlroer. Het leefstijlroer is onderverdeeld in zes pijlers, welke allemaal van grote invloed zijn op je lichamelijke en geestelijke gezondheid. Deze pijlers zijn beweging, voeding, sociaal, slaap, ontspanning en zingeving. Iedere week brengen wij één van deze pijlers onder de aandacht en geven wij je deskundig advies.

Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×