Wij maken gebruik van cookies

Door gebruik te maken van onze website ga je akkoord met onze cookies. Voor meer informatie kun je kijken bij ons cookie- en privacybeleid.

Ik begrijp het
Maak nu online een afspraak

3 september 2020

Breng jezelf in beweging

Dat regelmatig bewegen belangrijk is, weten we allemaal. Je voelt je immers fitter en energieker en bovendien is het bewezen dat regelmatig bewegen het risico op hart- en vaatziekten en diabetes vermindert. Volgens veel deskundigen, verschillende apps en gezondheidscoaches zouden we 10.000 stappen per dag moeten zetten om fit en gezond te blijven. Dit betekent dat je maar liefst 7,5 kilometer per dag moet afleggen. Dat is eigenlijk best veel. Wat is nou echt de norm en klopt het advies van 10.000 stappen wel?

Beweeg jij voldoende?

Dagelijks brengen wij Nederlanders gemiddeld 8,5 uur zittend door. Dit komt mede door het feit dat veel mensen een ‘zittend beroep’ uitoefenen en we daarnaast vele uren met onze smartphones of voor de tv doorbrengen. In 2019 waren we zelfs Europees Kampioen ‘zitten’. Te veel zitten is ècht slecht voor je gezondheid. Tijdens het zitten is de vraag naar zuurstof en brandstof in de inactieve spieren zeer laag. Hart, longen en bloedvaten hoeven hierdoor minder hard te werken en spieren verbruiken weinig energie. Tevens zien ze dat je hersenen minder actief worden tijdens langdurig zitten. Loop daarom een keer vaker naar de koffieautomaat of maak een wandeling tijdens de lunchpauze. Bewustwording van de negatieve gevolgen van langdurig zitten is van groot belang om je gedrag te veranderen. We moeten met z’n allen nog meer bewegen!

Het verschil in hersenactiviteit na 20 minuten zitten en 20 minuten wandelen.


Het positieve effect van bewegen

Beweging is goed voor verschillende lichaamsfuncties, zoals het hart, de bloedsomloop, longfunctie en darmfunctie. Het vermindert gewrichtsklachten, overgewicht, rugpijn, hoge bloeddruk, benauwdheid, astma, hoofdpijn en zelfs vermoeidheid. Intensief bewegen bevordert daarnaast de aanmaak van ‘natuurlijke drugs’ zoals serotonine, dopamine en endorfine. Dit zijn natuurlijke stemmingsverbeteraars die ervoor zorgen dat je relaxter in het leven staat, meer kunt genieten, minder pijn ervaart en je frisser in je koppie voelt. Uiteindelijk word je dus een stuk gelukkiger van regelmatig bewegen!


Haal jij de Nederlandse beweegnorm?

Het is belangrijk om een goede balans te vinden tussen zitten, staan en bewegen. Hoe langer, vaker en intensiever je beweegt, hoe beter dit natuurlijk is voor je gezondheid. Zorg er daarom voor dat je minstens 2,5 uur per week matig intensief beweegt. Volgens de Nederlandse Norm Gezond Bewegen zijn stevig wandelen, de trap nemen of een bezoek aan de sportschool allemaal voorbeelden van matig intensief bewegen. Je hartslag verhoogt, je ademhaling versnelt en je lichaamstemperatuur stijgt. Kies een beweegvorm of sport die goed bij je past, want met de juiste keuzes houd je het ’t langste vol. Sporten met een maatje creëert daarnaast een stok achter de deur, want afzeggen voor je wekelijkse sportdate is géén optie. Ben je geen sportliefhebber, zorg er dan voor dat je meerdere keren per week de fiets pakt of een stuk gaat wandelen. Wandelen is een goede activiteit die je op elk moment van de dag kunt doen. Het kost je relatief weinig tijd en je hebt er verder niets voor nodig. Goede wandelschoenen is daarbij wel een aanrader.


Het ZorgSaam beweegaanbod

Wanneer je een lange tijd weinig aan beweging hebt gedaan is het verstandig om het zorgvuldig op te bouwen. Ben je onzeker over wat je wel en niet kunt, kies er dan voor om te sporten onder deskundige begeleiding. Binnen de praktijk bieden wij veel mogelijkheden aan, zoals:


FysioFit

FysioFit is een vorm van fitness onder begeleiding van een fysiotherapeut, waarbij het trainingsschema zodanig is opgesteld, dat de patiënt ondanks beperkingen toch kan sporten. Het doel van deze training is de belastbaarheid van het lichaam te vergroten. Het wordt gegeven in groepsvorm van max. 8 personen, waarbij de individuele aandacht centraal staat.

Beweegkuur ZorgSaam
Shirin Broeze is fysiotherapeut binnen ZorgSaam en verantwoordelijk voor de Beweegkuur ZorgSaam. Gedurende drie maanden begeleid ze mensen met een inactieve leefstijl, overgewicht en diabetes in het ontwikkelen van een gezonde leefstijl. In samenwerking met onze eigen ‘inhouse’ diëtiste creëert ze een optimaal behandelplan. Sinds de uitbraak van Covid-19 wordt dit programma tevens online aangeboden.

Beweeggroep Blokkenpark
Om ouderen te stimuleren meer te bewegen zijn wij gestart met een beweeggroep in de Blokken. Deze groep is geschikt voor iedereen van 60 jaar en ouder. Beweging en krachtoefeningen zorgen ervoor dat botten, pezen, spieren en gewrichten gezond blijven. Een gezond en fit lichaam verkleint namelijk het risico op vallen en houdt u jonger. Het samen bewegen met andere mensen biedt daarnaast de mogelijkheid om sociale contacten op te doen.

ZorgSaam Wandelgroepen
Afgelopen jaar zijn we onder de noemer ‘Start met Wandelen’ begonnen met wandelen in groepsverband onder begeleiding. Daar zijn verschillende wandelgroepen uit voort gekomen. De trainingen zijn geschikt voor mensen die nog niet veel wandelen en het leuk vinden om dit in groepsverband op te pakken. Samen wandelen zorgt voor gezelligheid en gezamenlijk fitter worden en doelen bereiken.

 


Beweegaanbod buiten ZorgSaam

Naast ons eigen aanbod zijn er in de omgeving voldoende mogelijkheden om jezelf in beweging te brengen onder deskundige begeleiding. Met onderstaande partners hebben wij een prettige samenwerking en kunnen wij van harte aanbevelen. Kijk eens op één van de volgende websites om je goed te oriënteren:

 

Het leefstijlroer
Dit blog maakt onderdeel uit van het Leefstijlroer. Het leefstijlroer is onderverdeeld in zes pijlers, welke allemaal van grote invloed zijn op je lichamelijke en geestelijke gezondheid. Deze pijlers zijn beweging, voeding, sociaal, slaap, ontspanning en zingeving. Iedere week brengen wij één van deze pijlers onder de aandacht en geven wij je deskundig advies.

Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×