Wij maken gebruik van cookies

Door gebruik te maken van onze website ga je akkoord met onze cookies. Voor meer informatie kun je kijken bij ons cookie- en privacybeleid.

Ik begrijp het
Maak nu online een afspraak

30 augustus 2020

Geef je brein meer rust en ontspan regelmatig

Dagdromen, uit het raam staren of even genieten van een powernap op de bank. Veel mensen zien dit als ‘verloren tijd’ en worden er juist onrustig van. Ze voelen zich schuldig omdat er nog genoeg werk ligt. Wordt het niet eens tijd om dit schuldgevoel in twijfel te trekken? Want zijn we ons wel bewust van het feit hoe belangrijk ontspanning is?

Verlaag je stressniveau

Volgens Neuropsychiater Theo Compernolle wordt ons brein geblokkeerd door een overvloed aan prikkels. Dit heeft niet alleen gevolgen voor onze productiviteit en creativiteit maar ook voor onze gezondheid. Wanneer je frontale cortex (gedeelte van je hersenen dat verantwoordelijk is voor je gedrag) overbelast raakt, reageren we emotioneler en zijn we minder stressbestendig. Regelmatig ontspannen zonder te veel prikkels is daarom erg belangrijk. Daarnaast voelen we ons regelmatig gespannen door gedachten die we over onszelf of anderen hebben, maar die niet altijd blijken te kloppen. Geloof dus niet alles wat je denkt en verlaag hiermee je innerlijke stress.

Ga elke dag naar buiten en geniet van de natuur

Frisse lucht, de natuur en zonlicht hebben een positieve effect op zowel je lichaam als je brein. Even naar buiten gaan zogt er letterlijk voor dat je even afstand neemt van dat wat je stress geeft. Uit onderzoek blijkt daarnaast dat de hoeveelheid groen in iemands omgeving sterk samenhangt met je mentale gezondheid. Mensen die voldoende groen in hun directe leefomgeving hebben, herstellen sneller van stress en mentale vermoeidheid en hebben doorgaans minder last van psychische kwalen. Plattelandsbewoners voelen zich hierdoor vaak gelukkiger en gezonder dan mensen die in een grote stad wonen.

Zoek een nieuwe hobby

Is er iets waarover jij niet uitgepraat raakt, waar je al je energie in kwijt kunt? Ga er iets mee doen! Een hobby waar je blij van wordt, heeft een positief effect op je energielevel. Ga hardlopen, wandelen, schilderen of een fotocursus volgen. Wat het ook is, als het jou maar frisse energie geeft.

Breng minder tijd door met je smartphone

Hoewel we vinden dat ieder vrij moment nuttig besteed moet worden, zitten we toch vaak vastgeplakt aan onze smartphones. ‘Even’ een berichtje versturen of door de tijdlijn van Instagram scrollen. Ongemerkt is er zo weer een uur verstreken. Gemiddeld brengen we zo’n 2 uur en 15 minuten per dag door op onze smartphones, terwijl hij in de basis toch echt gemaakt is om te bellen. Beperk je smartphonegebruik en spreek met jezelf af om maximaal 3 keer 10 minuten per dag je telefoon te gebruiken. Het klinkt streng maar deze stok achter de deur is soms nodig om hardnekkige gewoontes te doorbreken.

Leeg je hoofd door mindfulness 

Door mindfulness te integreren in je leven, leer je beter te luisteren naar je eigen lichaam. Je wordt bewuster van je houding, je gedachten en energie van je lichaam. Mindfulness draait om opmerkzaamheid. Met bewuste aandacht in het moment aanwezig zijn zonder te oordelen. Nee, we hoeven niet allemaal massaal te gaan mediteren. Je kunt mindfulness ook toepassen door gedurende de dag even bewust stil te staan bij het moment, bijvoorbeeld als je over straat loopt, tijdens het koken of als je de afwas doet.

 

Het leefstijlroer
Dit blog maakt onderdeel uit van het leefstijlroer. Het leefstijlroer is onderverdeeld in 6 pijlers, welke allemaal van grote invloed zijn op je lichamelijke en geestelijke gezondheid. Deze pijlers zijn voeding, beweging, slaap, zingeving, sociaal en ontspanning.  Iedere week brengen wij één van deze pijlers onder de aandacht en geven wij deskundig advies. 

Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×